Geslaagde test voor het e-loket 1722.be

Feuerwehr
Notrufzentrale 112
Ereignis
Woensdag 20 januari hebben de brandweer en de noodcentrales 112 met succes het nieuwe e-loket 1722 getest. Deze nieuwe dienst voor de burger zal in de eerste helft van 2021 online worden gezet. Dit e-loket geeft je de mogelijkheid een aanvraag in te dienen voor hulp van de brandweer in geval van stormschade of wateroverlast. Geen wachttijden meer aan de telefoon: je hulpaanvraag zal binnenkort onmiddellijk naar je brandweerdienst worden verstuurd.

Woensdag 20 januari heeft de brandweer van de hulpverleningszones van Oost-Vlaanderen, in samenwerking met de Directie 112 van de Algemene Directie Civiele Veiligheid, een stresstest uitgevoerd om de weerstand en de stabiliteit van het digitaal e-loket 1722.be te evalueren, dat weldra ter beschikking zal worden gesteld van de bevolking. Er werd een groot aantal aanvragen tegelijkertijd ingevoerd in het nieuwe systeem. Deze werden allemaal goed ontvangen door de hulpverleningszones. De test was dus een succes. 

 

Momenteel wordt in geval van storm of wateroverlast het telefoonnummer 1722 geactiveerd. Het nummer biedt je de mogelijkheid om de hulp van de brandweer aan te vragen wanneer er schade is, en er geen levens in gevaar zijn. Dankzij het digitaal e-loket 1722.be zal je binnenkort rechtstreeks een online-hulpaanvraag tot je brandweerdienst kunnen richten. Deze nieuwe dienstverlening zal in de loop van de eerste helft van 2021 beschikbaar zijn voor het publiek via de website 1722.be.

Opgelet, wanneer er echter levens in gevaar zijn, moet je steeds het nummer 112 bellen.

De snelste manier om bij overstroming of stormschade hulp van de brandweer te vragen

Hoewel een aanvraag via het digitaal e-loket door je brandweerdienst op dezelfde manier zal worden afgehandeld als een oproep naar 1722, biedt het digitaal e-loket toch verschillende voordelen. Door het digitaal e-loket te gebruiken, vermijd je dat je moet wachten tot je oproep wordt beantwoord op een moment wanneer heel wat mensen tegelijk het nummer 1722 gebruiken om een interventie van de brandweer aan te vragen.

Hoe werkt het digitaal e-loket?

Op de toekomstige website 1722.be moet je eerst je gemeente selecteren. Vervolgens kan je je aanvraag versturen naar je brandweerdienst door je gegevens in te voeren en te vermelden waarom je hun hulp nodig hebt. Nadat je je aanvraag hebt verstuurd, wordt je brandweerdienst op de hoogte gebracht en zal je een bevestigingsmail ontvangen. Indien je aanvraag geen interventie meer vereist, zal je ook de mogelijkheid hebben om je aanvraag te annuleren via een link in de bevestigingsmail. Vergeet niet dat de brandweer tijdens een storm of bij wateroverlast veel aanvragen tegelijkertijd behandelt, waarbij steeds prioriteit wordt gegeven aan mensen in levensgevaar.

Wanneer kan je een beroep doen op 1722? 

Doe enkel een beroep op het nummer 1722 of het toekomstig digitaal e-loket 1722.be wanneer bij storm of wateroverlast een interventie van de brandweer nodig is, maar er geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Bijvoorbeeld als het dak van je woning erg beschadigd is, als je kelder is ondergelopen of als de openbare weg blank staat.

Als er mensen in gevaar zijn, als er dringende medische hulp nodig is of als er mogelijk brandgevaar is, moet je altijd naar 112 bellen. Bel ook naar 112 als er bij storm of wateroverlast instortingsgevaar is, als er een gevaar is op de openbare weg (bijvoorbeeld een omgewaaide boom) of als je een incident met gewonden wilt melden.