Interviews met Carole en Sylvie, operatoren in een noodcentrale 112

Noodcentrale 112
Ons personeel

Carole

Sylvie

Waarom zijn jullie in een noodcentrale gaan werken?

Carole: "Tijdens mijn studies werd mij duidelijk dat ik op zoek wilde gaan naar een job waarbij ik ten dienste van de burger zou staan. Ik wou me nuttig voelen en mensen helpen en ik was ook zeer geïnteresseerd in de medische sector en hulpverlening. Ik kan me op professioneel vlak ontplooien, want al deze belangrijke zaken komen samen in het werk in een noodcentrale."

Sylvie: "Ik ben een sociaal persoon en ik wil mensen graag helpen, hen geruststellen en hen advies geven. De bevolking helpen is mijn drijfveer."

Wat was de moeilijkste oproep die jullie hebben afgehandeld?

Carole: "Dat was een oproep voor een woningbrand. Een vader was op het dak geklommen met zijn eenjarig kind in zijn armen. De vlammen bereikten het dak en zijn voeten waren aan het verbranden. Ik ben aan de lijn gebleven met hem tot de hulpdiensten aankwamen. Ik moest kalm blijven en hem geruststellen, maar meer kon ik niet doen. Ik vond het heel moeilijk om deze oproep te beheren. Gelukkig arriveerde de brandweer tijdigen kon hij worden gered voordat iets ergs was gebeurd.

Sylvie: "Voor mij zijn het de oproepen met kinderen. Het is afhankelijk van de ernst van de situatie, maar als moeder van twee kinderen is het soms wat moeilijker. Ouders die van streek zijn moet je proberen te kalmeren en gerust te stellen, zodat je hen zo goed mogelijk kan helpen. Dat gebeurt op basis van richtlijnen die we opgesteld hebben."

Welke voldoening en erkenning halen jullie uit jullie werk? 

Carole: "Na elke dag- of nachtshift ga ik naar huis met het gevoel dat ik iets heb gedaan om mensen in nood te helpen en te redden. Dat geeft veel voldoening en  met dit gevoel ga ik graag naar mijn werk. Ik krijg ook regelmatig steunbetuigingen van mensen uit mijn omgeving die begrijpen en bewonderen wat ik doe."

Sylvie: "Ik krijg vooral voldoening wanneer de patiënt naar het ziekenhuis wordt gebracht. Wij zijn de eerste schakel in de hulpverleningsketen en het is belangrijk om efficiënt te zijn. Het hangt af van de bellers of ik erkenning haal uit mijn werk. Soms is het ingewikkeld om duidelijk te maken aan bellers hoe we werken, maar wij kunnen rekenen op de steun van mensen uit onze omgeving en soms geven de bellers blijk van hun dankbaarheid."